Grönkompensationspengar


Bidrag till parktrivsel. Donation från okänd privatperson i besparingstider.  


Nytt begrepp i Indianparkens ordförråd: grönkompensationspengar. Det är viktiga grejer det. Grönkompensationspengar är nämligen de slantar som byggföretag får punga ut med när mark köps loss från staden för att bygga hus på. Grönkompensationspengar för tankarna till flygets utsläppsrätter. Utan grönkompensationspengar ingen Indianpark i Hammarbyhöjden.


I går lovade jag att rota lite mer i hur Indianparken i Hammarbyhöjden fick sitt namn. Mats Berglund är park- och gatuingenjör i stadsdelen. Han har jobbat med parker i Hammarbyhöjden sedan 1976, men hur det kom sig att Indianparken fick sitt namn och sin profil vet han inte.
- Indianparken kom till i samband med att bostadsområdet Sten Bergmans Väg byggdes i slutet av 1980-talet, men det var gamla gatu- och fastighetskontoret som höll i frågan. Grönkompensationspengar finansierade anläggandet av Indianparken, och det skedde innan stadsdelsnämnderna kom till, berättar Mats Berglund.


Grönkompensationspengarna går främst till att anlägga parkerna, sedan går skötseln över till stadsdelen.
Stadsdelarna söker pengar hejvilt från stadens budget, och det är kommunfullmäktige som till sist beslutar hur pengarna fördelas. Pengarna som anslås täcker inte behoven, och någon får stryka på foten.

Jag ska vid något senare tillfälle berätta mer om hur mycket pengar stadsdelen tycker behövs för att hålla parkerna i gott skick. Och vilken skärv som tilldelas till exempel Indianparken. Grönkompensationspengar låter fint, men har en air av kortsiktighet över sig. Fast det är ingen enkel fråga - folk måste ju ha någonstans att bo, och jag rent av gillar att det byggs nytt i Hammarbyhöjden.


Vem som slog fast att det ska vara indianprofil på Indianparken är alltså fortfarande höljt i dunkel, men jag har fått ledtrådar att nysta i. Däremot vågar jag lite slängigt påstå att det verkar finnas någon med vurm för totempålar bland dem som planerar lekplatser åt Skarpnäcks stadsdel. Även Skarpnäcksfältet har en.



Inte bara Vårdval Stockholm
Vårdcentralerna ska konkurrera, ett beslut som mött både ris och ros. Även parkskötseln i stadsdelen bedrivs på entreprenad. Sedan 1992.
- Det står Stockholm Entreprenad på bilarna, men det är PEAB som gör jobbet, säger Mats Berglund.

Han minns hur det förr fanns ett antal parklag som skötte parkerna.
- Det var ett annat läge då, lite mer intresse för parkerna hos dem som skötte om dem. Nu är det bara pengar med i spelet.


Det var förresten JM Bygg som byggde Sten Bergmans Väg, men för ett par år sedan köpte de boende loss husen och bildade bostadsrättsförening.

Undrar vad som händer med engagemanget för de gemensamma parkerna när boendet blir mer och mer privatiserat? Jag har redan hört tankar yppas om att det kanske vore bra med staket runt husen på min egen gata, Mariestadsvägen. Debatten om och trenden med sk gated communities - grindsamhällen - är aktuell även i folkhemsjuvelen Hammarbyhöjden. Hur vill du att ditt bostadsområde och dina parker ska vara om säg tio år?


Kommentarer
Postat av: kaffepulver

Staket runt bostadshusen! Gud vilken bra idé! Jag tycker, personligen, att det är lite för många besökare på gatan där JAG bor. Tror jag skall kräva lite staket i mina innerstadskvarter också....Vadå allmän plats?



Nu blev jag inspirerad till ett eget blogginlägg...

2008-11-18 @ 20:26:14
URL: http://kaffepulver.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0