Ett av funkisens flaggskepp

Funkisjuvel i vårsol. Foto: Anna Norrby

Funkisen lever i Hammarbyhöjden. Det här är fastigheten Polarforskaren 10. Finn Malmgrens väg 27 - 29.

Riksantikvarieämbetet har klassat den här byggnaden som "bebyggelse vars kulturhistoriska värde motsvarar fordringarna för byggnadsminnen i kulturminneslagen. Fastigheten ingår i en kulturhistoriskt värdefull miljö utpekad i Stockholms översiktsplan.  Ett smalhus i en särpräglad funktionalistisk stil med välbevarad arkitektur och omsorgsfullt utformade byggnadsdetaljer. Byggnaden uppfördes 1939 efter ritningar av arkitekt Ture Sellman och är med sitt läge i hörnet av Hasselquistvägen och Finn Malmgrens väg ett viktigt inslag i gatubilden. "


Det var mellan 2004 och 2007 som Hammarbyhöjdens kåkar inventerades. Byggnaderna finns nu i Bebyggelseregistret, där den som vill kan leta fram sitt eget hus och läsa mer om det. Att veta vad kvarteret heter underlättar sökningen.


I Hammarbyhöjden har Ture Sellman ritat ytterligare ett hus på Finn Malmgrens väg, ett på Lödösevägen, ett praktexemplar från 1935 på Olaus Magnus väg (huset som restaurang Magnus hörna ligger i) och ett mer alldagligt på Forsskålsgatan. En hel rad av husen på Per Lindeströms väg har också kommit till på Sellmans ritbord. Men läckrast är helt klart det på bilden ovan.


Ture Sellman ligger bakom ytterligare ett 50-tal hus i Stockholm. Både funkis, som det här på Söder, och flera tidigare bostadshus där klassismen snavar över i funktionalism, med ren fasad på utsidan och äldre tiders ornamentpynt i porten. Han var förutom arkitekt även fotograf, filmare och skribent.

Som funkisarkitekt var ett av hans mål att skapa maximalt ljusinsläpp, något som syns på bilden jag tog idag, en februaridag vid tretiden på eftermiddagen. När solens strålar kämpat sig över Hammarbyhöjdens kulle, böjer han dem så de landar rakt i balkong och vardagsrumsfönster. Snyggt jobbat.     
 



 


Kommentarer
Postat av: Jag

Ha ha ha...jag bor i Luleå... Vi brukar ha några kalla veckor...Men jag böjar bli less... Hmmm... Bilden är bara en något överdrivn illustaration av hur min bil ser ut just nu... Men jag får skrapa av både in o utsida...Tur att jag har värme i både fram- o bakruta!!!

2009-02-18 @ 10:00:42
URL: http://ahvarforinte.blogg.se/
Postat av: kaffepulver

Det måste vara jättejobbigt att skrapa av balkonger och annat varje morgon. Och på insidan av bilen också!

: )



Huset i mina trakter, på söder, av samma arkitekt är fö en stor favorit. Kände en "dagisfamilj" som bodde där. De trängde glatt ihop sig, väldigt många, i en tvåa för att få bo kvar.

2009-02-19 @ 07:53:32
URL: http://kaffepulver.blogg.se/
Postat av: Britta Lindqvist

Kul att du lagt in en bild av mitt älsklingshus i Hammarbyhöjden. Och bra att det blivit byggnadsminnesklassat. Har undrat vem arkitekten var. Nu skall jag gå ut och leta rätt på husen på de andra adresserna du skriver om också

2009-02-19 @ 16:31:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0