Hur myntades namnet Indianparken?


Niska totempålar och hus vid the Nass River, Gitlakdamix, British Columbia. Foto: George Thornton Emmons, 1905

Begreppet indian är inte okomplicerat. En ung person i min närhet påpekade i dag att det är ungefär lika lumpet att använda sig av benämningen indian, som att säga neger. Hon sa att folk kan ta illa upp för att den här bloggen heter Indianparken.
- Men snälla, Indianparken här utanför heter ju Indianparken, sa jag.
-Exakt samma resonemang som de som fortsätter säga negerboll kör med, svarade hon stramt.    
Hon har en vän av sydamerikanskt ursprung, med en förgylld totempåle fäst i sin nyckering.

Vem är jag att döma? I en film som du kan se här resonerar några unga om begreppet indian.

Billig lösning eller djupa rötter i populärkulturen
Jag undrar hur det kom sig, när den gröna glipan mellan Hammarbyhöjdens bollplan och skidbacken fick sig den där totempålen.
- Ja, en totempåle, det gillar ungarna, då kan de leka indianer och cowboys. Billigt är det nog också. Vi kan ju måla en telefonstolpe.
Var det så snacket gick hos parkförvaltningen?  

Finns det någon för mig okänd historisk bakgrund till att den här platsen heter Indianparken, kanske hette den redan sedan länge så i folkmun? Kanske har otals 50-talsglin uppvuxna i Hammarbyhöjdens barnrikehus sprungit runt i skogsbrynet här, med cowboyhattar och pinnar i högsta hugg. Bundit fast någon stackare vid ett träd som fick föreställa totempåle. Fantasier närda av westernmatinéer på biografen Kaza (där EMI-studion höll till och COSMOS studios ligger nu) i Skärmarbrink?
I boken Den vita staden som handlar om Hammarbyhöjden som urexemplet på äkta funkis, hittar jag inget om det. Boken är läsvärd ändå, och finns inne i tre exemplar på Björkhagens bibliotek om du blir sugen. Eller ännu hellre: fråga din pensionerade granne. Berätta sedan om svaret för oss andra här i Indianparken på internet.


I morgon ringer jag stadsdelsförvaltningen och rotar lite, återkommer om det.

Myternas kraft
Under tiden kan det vara på sin plats med lite totempålekunskap:

- Totem betyder skyddsdjur eller släkting.
- Bland den nordamerikanska ursprungsbefolkningen förekom totempålar enbart på nordvästkusten.
- Vanligast var att totempålar restes på stränder till minne av en död släkting.
- Det är en myt att fångar bands fast vid totempålen.
- Dans runt totempålarna förekom inte heller.
-Världens högsta totempåle i ett stycke stod i Victoria, B.C. Canada och var med sina 56 meter bara något kortare än Hammarbyhöjdens högsta punkt (Nathorstvägen, 58 meter över havet).


För dig som nu blivit extra nyfiken på indianer kan jag tipsa om Etnografiska museets nya utställning Nordamerikas indianer. Har inte sett den själv än, så du som går dit är välkommen att skriva en egen recension av utställningen som kommentar nedan.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0