Com Hem-bråk i folkhemskåk

När blev comhem en fiskaffär?
Se upp för comhems nätfiske.


Det är söndagsförmiddag och humören på topp i vårt Com Hem-hus i funkiga folkhems-Hammarbyhöjden. Men lyckan blir kort, vi ska snart sprattla hjälplöst  i Com Hems nät.

Vi ska nämligen slå till och tillsammans - hela familjen är samlad - välja vilka tevekanaler vi vill ha. Eftersom mina kanalval när vi nyligen skaffade digitalteve snabbt underkändes av alla, även mig själv. Fram med datorn för att göra valen ONLINE. Men så enkelt får det inte vara i Com Hems sköna nya värld.

Fram med telefonen istället. Man måste nämligen ha ett lösenord. Numret till Com Hem ploppar upp i mobilens display. Vi pratades vid senast för några veckor sedan, när Com Hem slarvat bort hela det inspelade avtalet vi tecknat per telefon. Den gången tog det 24 dagar från första beställning tills boxen var på plats och kanalerna flimrade i rutan i vårt mysiga comhem-hus.


Hej! Jag skulle vilja få mitt lösenord till comhem.se. Det står på er webb att det finns på fakturan. Men när jag tittar på fakturan så finns inte lösenordet med. Varför inte det, och kan du ge mig mitt lösenord?

- Det står inte på fakturan eftersom du har ändrat det själv.

- ? Har jag?

- Jag kan inte ge dig lösenordet. Du får ringa vår kundservice.

- Jag trodde det var dit jag ringt. Men det var så hackigt i er växel att man inte hörde alla val ordentligt. Kan du koppla mig så slipper jag ringa om?

-Nej. Du får ringa igen.


Jag ringer igen. Får beskedet att kundservice är öppet alla vardagar. Nu är det helg.

Ringer en gång till. Kommer efter outgrundliga valmöjligheter fram till en levande själ.


- Hej! Jag behöver mitt lösenord så att jag kan logga in på er webb.

- Då behöver jag ditt kundnummer.

- Men det har jag ju redan knappat in.

- Det är bara för att du ska få automatisk störningsinformation när du väntar i kön. Sedan är det bara de på huvudkontoret som kan se kundnumret, och där sitter inte jag. Därför frågar vi en extra gång, som säkerhetsåtgärd för din skull. Så att du och vi ska vara säkra på att det är rätt kund.


Jag lämnar kundnumret. Hon frågar även vad jag heter och konstaterar att det stämmer.

- Du kan be att få lösenordet skickat till dig från comhem.se. Det kan du göra själv på comhem.se.

- Men där finns bara min gamla chello-adress som enda val, om inte lösenordet ska skickas med papperspost. Och Chello har ju blivit Com Hem och jag kan ju inte komma åt den e-postadressen längre, inte ändra den heller eftersom jag inte kan logga in. Så då borde väl du kunna lägga in en aktuell e-postadress som lösenordet skickas till, om du nu inte får ge mig mitt lösenord?


Var god dröj.

- Enda sättet för dig att få ditt lösenord är att få det skickat med post hem. Det är en säkerhetsåtgärd.

- Men  ni har ju redan dubbelkollat kundnumret, det var ju en säkerhetsåtgärd. Jag är redo att ta risken att du ger mitt lösenord till fel person.

- Jag får inte ge det till dig, det är emot våra instruktioner.


Humöret i botten. Dottern hade redan hunnit duscha och dra till stan. Sonen gick till grannfamiljen. Maken tog stavarna och gav sig ut i Indianparken. Själv osar jag svavel och nu gråter grannens barn dessutom. Och ingen lär väl orka läsa den här drapan heller. Jag är alldeles ensam i mitt Com Hem-hus när jag förstår varför Com Hem aldrig lyckas sköta sig. Det är en gammal fiskaffär som missuppfattat det här med nätet.


Kommentarer
Postat av: kaffepulver

ComHem finns även i trendiga sekelskifteshus på östra södermalm. Fast här hos oss brukar de jävlas med att släcka ned all verksamhet med jämna mellanrum. Under en helg i oktober slutade såväl tv som bredband att fungera. Någon månad senare var det bara bredbandet som dog snöpligt fredag eftermiddag för att återuppstå måndag morgon. Dessutom hade de mage att ringa och försöka få mig att övergå till sån däringa bredbandstelefoni nån vecka senare. - Men hur skall jag då kunna ringa er och felanmäla varje gång ni klantar er? Frågade jag. På det hade han inget svar.

2009-02-22 @ 16:41:05
URL: http://kaffepulver.blogg.se/
Postat av: Marcus

ComHem GårBort

2009-02-25 @ 15:33:25
Postat av: Cecilia

Ha ha, känner igen mig så mycket. Varje gång man ringer ComHem får man dessutom olika svar. Alltid lika stimulerande. De har även lyckats säga upp mitt abonnemang utan inblandning från min sida.

2010-02-21 @ 22:13:07
Postat av: Indianparken - Anna

Viist, Cecilia! Monopol har de också. I alla fall på kabel-tv i mitt hus.



Fast mitt senaste hatobjekt stavas The Phone House. Går jag till butiken i Sickla och ber om information om en mobillur så frågar den Ken-liknande expediten: Har du tittat på vår hemsida? Han suckar djupt och släpar sig lidande till datorn. Varför har de ens butiker? Jag slår ändå till, med tvekan. När jag några månader senare vill häva köpet av en annan telefon, som aldrig fungerade, så fick jag stå i butiken (den här gången var det i Globen) och själv ringa till deras kundtjänst. Butikspersonalen hade inte befogenhet. Till kundtjänsten var det telefonkö i en halvtimme. Under tiden letade butikspersonalen febrilt efter en annan kunds telefon, som de tappat bort.



Efter ytterligare ett par månader blev den telefonen utbytt till en annan modell efter idogt tjat om att häva köpet och ett lagningsförsök då luren kom tillbakade med knappsatsen uppochned. Återköp nekades. Men när jag kom hem med nya luren såg jag på kvittot att en helt annan person nu stod registrerad som ägare -till min telefon. I det läget gav jag upp, ville inte riskera att bli en fullfjädrad rättshaverist.

2010-02-22 @ 10:47:10
URL: http://indianparken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0