Fågel, fisk eller Costa Rica?

Godispärlans konkurrent i Puerto Viejo, Costa Rica. Foto: Anna Norrby

Vissa delar av Costa Rica är förvisso rena djungeln. Men att ens hitta det centralamerikanska landet verkar vara en svårknäckt nöt. Aftonbladet berättar idag att en kvinna som köpt en tripp till Costa Rica istället damp ned i karibiska Puerto Rico, tack vare en miss av resebyrån som blandat ihop orterna. Men även Aftonbladet är vilse - på kartan som illustrerar artikeln har bladet förväxlat Costa Rica med Nicaragua.


Det får mig att minnas
episoden när jag skulle skicka ett paket från Godispärlan vid Finn Malmgrens plan. Min dotter, som var utbytesstudent i Costa Rica förra året längtade efter svenskt snask och det bästa från pockettoppen.
Glad i hågen klev jag in hos Godispärlan, vårt trevliga postombud. Där jag förvisso bara får skicka paket, inte hämta ut något. För att göra det måste jag bege mig till tips- och tobaksbutiken Direkten i Björkhagens centrum, vilket är sanslöst irriterande och verkar stört omöjligt att förändra.


Paketet skulle ialla fall iväg
, och jag fyllde i adresslappar och tulldeklarationer på både längden och tvären. Betalade ett i mitt tycke hisnande kilopris för transporten av lösgodis och Låt den rätte komma in. Slänger ett sista öga på paketet innan jag går mot dörren..

På den maskinprintade etiketten, bland streckkoder och andra hieroglyfer står det Österrike i fet stil.
- Men det ska ju till Costa Rica!
- Inte Österrika? Men vad är Costa Rica? log förra ägaren.


Trots etikettbyten, återköp och ännu mer betalt - paketet skulle ju nu frankeras för frakt utanför Europa - tog det sju veckor innan postkontoret i costarikanska Cartago halade fram en blå svettig bucklig kartong över disken. Under den tiden hade jag själv både hunnit hälsa på i Costa Rica, och resa tillbaka hem till Hammarbyhöjden igen. Frågan är vilka länder paketet besökt under samma tid.


Kommentarer
Postat av: Chelise

sv: tack Anna! :)

2009-02-13 @ 12:30:51
URL: http://chelise.blogg.se/
Postat av: Chelise

sv: tack Anna! :)

2009-02-13 @ 12:30:53
URL: http://chelise.blogg.se/
Postat av: kaffepulver

Gick det att äta?

2009-02-13 @ 22:08:00
URL: http://kaffepulver.blogg.se/
Postat av: Indianparken

Oja! Man får inte vara kräsen :-)

2009-02-14 @ 10:29:58
URL: http://indianparken.blogg.se/
Postat av: Leslie

oj vad galet! Att dem inte har koll på länderna som finns :P

2009-02-14 @ 15:02:08
URL: http://leslita.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0