Socker-Connys gata

Frimärke med Socker-Conny.

Ett frimärke är inte nog, för vem skickar brev nuförtiden. Nej, Socker-Conny är värd en egen gata, och den ska ligga i Hammarbyhöjden.
 
Hammarbyhöjdens stolthet, serietecknaren Joakim Pirinen, är nominerad till Dagens Nyheters kulturpris. Jag brukar se honom ibland. Han släpar runt som vi andra. På konsumkassar, barn, vinterglåmighet. Tänker, att den där alldagliga karln har en sån utflippad fantasi och satirisk ådra kan man inte tro.  

Socker-Conny är nog den mest kända av Pirinens skapelser. I mitten av 1980-talet klev han, som slår världen med häpnad med ett järnrör, in för gott i medvetandet hos åtminstone mig och säkert många fler.


Hammarbyhöjdens gator är uppkallade efter "svenska kulturpersonligheter från 1500-1700-talen, som företagit forskningsresor i främmande länder eller författat viktiga vetenskapliga arbeten." Det stämmer inte riktigt. Varken Sten Bergman eller Finn Malmgren levde på den tiden. Eller Willy Brandt. Det finns nog fler exempel.

Det är bara för namngivningsbyråkraterna att spinna vidare i lite friare banor.

När nästa gata grävs fram här i Pirinen-land, så ska den döpas till Socker-Connys gata. 


Kommentarer
Postat av: kaffepulver

JAA! Heja Socker Conny : )

2009-01-15 @ 07:42:14
URL: http://kaffepulver.blogg.se/
Postat av: Annelie

Jag tänkte på dig och din blogg när jag såg att Pirinen var en av de nominerade :-) Hammarbyhöjden, som tidigare har varit en vit fläck på min mentala karta, har blivit intressant. Tack för det!

2009-01-15 @ 16:09:25
URL: http://tensta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0