Allt pekar på högt valdeltagande i Indianparken


Cyklade till Björkhagens skola där valnämnden eller något i den stilen bestämt att jag ska rösta. Valkrets 13, som Indianparken tillhör, gör sin medborgerliga plikt på "Mellis" som är mellanstadieverksamheten och dess lokaler. För min dotter, som röstar för första gången, trodde jag det skulle bli en märkvärdig upplevelse att rösta i det rum där hon genomlevt såväl klassfester som konflikter med kompisar. Men det tyckte inte hon.


Det är lite fint ändå, tycker jag, att vi röstar i den kommunala skolan. 





Valförättarna var på strålande humör när klockan närmade sig halv åtta och det hade blivit min tur att rösta.

Själv hade jag ju hört många profetior om lågt valdeltagande, och tyckt att det rimmar illa med vad jag själv snappat från folk omkring mig. Det verkar som de flesta tänker rösta.

Så jag frågade valförättarna hur det ligger till med röstandet i vår valkrets. 

- Ni har varit så duktiga på rösta! utropade kvinnan i mitten på bilden.
- Det har varit en strid ström hela dagen, långt över förväntan faktiskt, log hon medan ynglingen till vänster kontrollerade att jag kunde mitt personnummer utantill.


Indianparken kan rapportera att ett överraskande högt valdeltagande inte är en tillfällighet för Indianparkens valkrets. I senaste riksdagsvalet ökade valkrets 13 sitt valdeltagande med 2,3 procent, till 82,2 procent. Återstår att se vad valresultatet den här gången visar om en stund.


 


Kommentarer
Postat av: Mia

Hej! Vilken bra blogg :)

Jag länkar till den på min blogg, som handlar om lite allt möjligt och en del om Bagarmossen. Om du vill får du gärna länka tillbaka.

/mia

2009-06-09 @ 10:43:24
URL: http://miasfortunecookies.blogspot.com/
Postat av: Indianparken

Hej Mia! Tack för beröm, jag hör av mig! Funderar på att starta en bloggring i söderort. Med bra bloggar som har en rätt tydlig lokal koppling. Tipsa gärna om fler!

2009-06-10 @ 11:19:04
URL: http://indianparken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0