Indianparkens pärlor - Söderbysjön

Foto: Anna Norrby
En sjö för alla.

Tolv minuter på hojen är vad som krävs för att nå Indianparkens pärla Söderbysjön. Du kan även ta tunnelbanan till Björkhagen, Kärrtorp eller Bagarmossen. Sen är det bara att fråga vänliga invånare om vägen. Att promenera från Björkhagen tar ca 30 minuter.  

Väl på stranden kan det vara lite trångt numera. De vitkindade gässen (ofta sammanblandade med kanadagäss) har ju också fallit för sjön. Vi går några steg åt sidan, till calvadosudden som somliga säger. Där somnar vi med bladet i nyllet, drömmer oss bort från dova midsommarminnen i Roslagens famn på den blommande äng.

Någon tog sig för att hissa svenska flaggan i majstången och sjunga nationalsången unisont efter raketen. Stod i givakt med handen mot hjärtat och klämde i med stormaktsdrömmarna. Jag tog mina barn och hukade instinktivt ut ur folkhopen. Den sångstunden och den som som klämde i med starkast stämma hade samma klangbotten som snacket om de vitkindade gässens utbredning vid Söderbysjön. Att deras bon borde plundras varje vår och att de ju inte hör till vår svenska fauna.

Under medeltiden trodde folk att den vitkindade gåsen inte alls lade ägg, utan föddes ur någon slags havstulpan. Man kom med tiden på att det inte stämde. Jag hoppas på en liknande utveckling när det handlar om föreställningar om svenskhet och nationalism.

Indianparken vill ha en sjö för alla, och håller helt med om att problemet med bajshögarna i strandkanten behöver lösas på något smart sätt. 


Kommentarer
Postat av: Anders

Mmm, gillar ditt språk. Någon dag när jag får tid ska jag göra en rejäl genomgång av badplatserna kring Bagis.

2009-06-23 @ 21:44:19
URL: http://www.bagisbloggen.se
Postat av: Indianparken

Ja, gör det! Jag är med!

2009-06-25 @ 17:32:37
URL: http://indianparken.blogg.se/
Postat av: kaffepulver

Skönt att ni kunde dra er tillbaka från unkna känsloyttringar i Roslagen till söderbysjöns mer generösa inställning. Söderbysjön är precis som Nypan fina sommarsmultron söder om söder. Enda smolket i bägaren är den uräckliga BajaMajan som man hellre dör än besöker.

2009-06-28 @ 21:51:47
URL: http://kaffepulver.blogg.se/
Postat av: Honey Bunnie

Hur tar man sig dit från Centrum i Bagis säg att man står vid ICA Bagis?

2009-07-01 @ 20:48:19
URL: http://honeybunnie.blogg.se/
Postat av: Indianparken

Hej Honey Bunnie! Om du har Ica i Bagis på din högra sida så traskar du rakt fram och sen sneddar du förbi Bagarmossens skola. Bakom den viker du till vänster och följer gångvägen. Sen är jag lite osäker eftersom det byggs så mycket i krokarna och jag ju bor i Hammarbyhöjden.. Men så småningom bör du ha passerat förskolan Mumindalen på höger sida. Den ligger i skogsbrynet. Efter den viker en väg in till höger i skogen. Följ den bara, så ser du sjön efter en stund! Annars kan du säkert fråga en granne, men kanske inte just dem som snodde din tvättid:-)

2009-07-01 @ 23:21:30
URL: http://indianparken.blogg.se/
Postat av: Anonym

Gud va roligt med ´calvadosudden. Min apolare och jag kallade den för "prippsblå udden"

maria i Bagis

2010-09-27 @ 22:03:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0