1538 soffliggare i Hammarbyhöjden

Jag röstade i valet för en knapp månad sedan. För mig var det självklart, men den inställningen delade jag uppenbarligen inte med så många som 1538 röstberättigade grannar i Hammarbyhöjden. De valde soffan istället.


Jag räknar valdistrikten Skarpnäck 13, 14, 15, 16, 17 och 22 till Hammarbyhöjden och därmed Indianparkens hägn. De 1538 soffliggarna motsvarar det totala antalet röstberättigade i ett ordinärt valdistrikt här.  

Foto:Anna Norrby
Röstar med pappa i Melliz lokaler.


I mitt eget valdistrikt
, ”Skarpnäck 13 Björkhagen Norra” (ja, de envisas med att kalla den här delen av Hammarbyhöjden för Björkhagen) fick de rödgröna egen majoritet med 50,6 procent, allt tack vare MP som gick framåt med stormsteg. Av valresultatet att döma tenderar boende i närheten av Nackareservatet att välja MP i större utsträckning än boende några hundra meter västerut, och det både i Hammarbyhöjden (23,15 %), Björkhagen (24,98%) och Kärrtorp (20,16%). I Bagarmossen gränsar miljonprogramskåkarna på Byälsvägen till skogen och där röstar man framför allt på S, även om MP fick ett resultat över rikssnittet även där.  


SD marscherar också framåt i mina kvarter
, i alla fall ur deras eget perspektiv. För mig tog mänskligheten i Indianparken ett grovt steg bakåt i samma stund som det stod klart att SD mer än fördubblade antalet röster från folket på Mariestadsvägen, Finn Malmgrens väg, Karlsborgsvägen, Läckövägen och de nybyggda kåkarna på Ekbacken. Är det min dotter de inte vill dela adress med längre? Jag, som flera gånger fått glåpordet rasförädare kastat efter mig, jag tar jäkligt illa vid mig av att min dotter enligt SD inte hör hemma här. Född på Södersjukhuset, 20 år i Hammarbyhöjden. Skitsamma att hennes rötter är lika djupa i den gotländska, gästrikiska och sörmländska myllan som i den västafrikanska. Rötterna ska inte ha någon betydelse i en demokrati.


Utifrån analyser om vilka som röstade på SD kanske jag egentligen ska vara tacksam över att de där 1538 grannarna låg kvar i soffan den 19 september, risken kanske var överhängande att även de hade röstat på SD?  


I förra inlägget skrev jag om den obefintliga valrörelsen i Hammarbyhöjden. Där fanns även en bild över valresultatet 2006. Det har skett förändringar sedan dess, och det handlar inte bara om SD, även om de fick över 4 procent i minst hälften av Hammarbyhöjdens valdistrikt.


Hammarbyhöjden blev i valet 2010 sammantaget mer rödgrönt
. Det är bara i ”Skarpnäck 15 Hammarbyhöjden C”, d v s delar av Kalmgatan, hela Strahlenbergsgatan, del av Olaus Magnus väg, Johan Prints väg, Fabritiusgatan, och faktiskt sossefästet i början av Finn Malmgrens väg som alliansen fick fler röster än de rödgröna. Till stora delar klassisk folkhemsmark, med barnrikehus och allt. Det är nya tider i Indianparken. 


Foto: Anna Norrby
Fullsatt var det på Kryddan på valdagen. Det borde vara val oftare, tyckte pizzabagaren. 


Här kan du se valresultatet för din egen gata
 


Kommentarer
Postat av: Britta

Välkommen tillbaka, har saknat Indianparken. Och tack för en intressant valanalys. Har beklämd konstaterat att det vandrar omkring inte mindre än 36 personer som röstat på SD här i västra Hammarbyhöjden.



Förresten, vad tycker Indianparken om ombyggnaden av Indianparken? Blir det bra tro?

2010-10-20 @ 20:55:29
Postat av: kaffepulver

Man skakas om rejält av SDs resultat. I synnerhet om man har barn med "ickeariskt" ursprung ... Intressant att Alliansen tagit över påvissa gator/områden i H-höjden. Är det synonymt med bostadsrättsområden?



2010-10-22 @ 19:25:06
URL: http://kaffepulver.blogg.se/
Postat av: Pulvermos

Det är läskigt hur de far fram. 4% innebär att en i min brf röstade på dem. Hualigen!

2010-11-01 @ 18:33:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0