I skuggan av valrörelsen

Det vore spännande att få leva i händelsernas centrum. Men att bo i Hammarbyhöjden är att leva i skuggan av innerstaden, skogen och för all del Skarpnäcksfältet. I alla fall i valrörelsetider. Och det är väldigt synd, för den som djupdyker i valresultatet 2006 ser att även om invånarna i Skarpnäcks stadsdel röstade övervägande rött, så var Hammarbyhöjden kluvet.


Skärmklipp från Eniros valresultatskarta 
Eniros karta över valresultatet 2006.


Halva rött, halva blått. Här skulle det kunna föras livliga diskussioner om hur vi vill ha det framöver. Här finns väljare att värva och vårda. Men icke. Partierna verkar fokusera på Bagarmossen, Skarpnäcksfältet och i viss mån Kärrtorp.

Inte en valstuga så långt ögat når. För att få reda på vad partierna vill göra lokalt för Hammarbyhöjden söker jag istället på nätet.

Endast ett av partierna har en livlig lokal blogg, som visserligen berör hela Skarpnäcks stadsdel, och det är Folkpartiet. Men den tänker jag inte länka till, det vore emot min politiska läggning. Daniel Forslund, gruppledare för Folkpartiet i Skarpnäcks stadsdelsnämnd, bor för övrigt i Hammarbyhöjden. Honom kommer jag att återkomma till senare i höst.


En annan Hammarbyhöjdenbo är Tiarafeministen Linnea Sjögren, nummer 12 på FI:s riksdagslista. Att hon bor här var just också enda träffen hos Feministiskt initiativ när jag sökte på Hammarbyhöjden. 

Socialdemokraternas lokala valprogram går ut hårt med en bild på skulpturen som föreställer Willy Brandt på första sidan. Hammarbyhöjden står det också, med stora bokstäver. Men efter det - inte ett ord till om Hammarbyhöjden, tyvärr. S får ändå en länk av mig, för jag tycker att ni ska rösta rödgrönt. Jag har också hört att 55+ kåkarna i början av Finn Malmgrens väg rymmer många invånare med ett gediget förlutet inom socialdemokratin. Det är visst lite inne att bo där, om man har en bakgrund i "rörelsen".  
 

Vänsterpartiet då? I deras lokala kalendarium för valrörelsen finns ingen aktivitet i Hammarbyhöjden listad. Ändå hade de ett förhållandevis starkt stöd i Hammarbyhöjden i förra valet. Det ser inte så proffsigt ut att de på nätet enbart publicerat ett utkast till sitt lokala valprogram för Skarpnäck, men en länk ska de ha ändå. Hammarbyhöjdens offentliga tjänster är snart helt privatiserade, och det innebär bland annat problem med insyn i verksamheten och personalens möjlighet att slå larm vid missförhållanden. Vinsten från privata förskolor i Hammarbyhöjden går till ägarna istället för till barnen, och det kan jag inte smälta, hur bra pedagoisk verksamhet de än bedriver. Vänsterpartiet och i viss mån Socialdemokraterna stretar emot den utvecklingen, och det är bra. 

Miljöpartiet har ur riksperspektiv ett av sina allra starkaste fästen i vår stadsdel, och då framför allt i Björkhagen där ekobyn Understenshöjden ligger. I Björkhagen bor även deras gruppledare Birgitta Hansen. Det kan inte vara lätt att ha så många väljare i ryggen, mellan ca 15 och dryga 20 procent i Hammarbyhöjdens och Björkhagens valkretsar, och ändå harva sig igenom en blå mandatperiod med Moderaternas Billy Öst i spetsen. Så som det blir när stadens sammanlagda valresultat får styra representationen i stadsdelsnämnderna, oavsett hur invånarna röstat lokalt. Jag har ett gott öga till Miljöpartiet, men tycker att det är synd att de inte vill bygga mer i just vår stadsdel. Tyvärr var det som att skära sig genom en djungel att nå fram till Miljöpartiet och Skarpnäcks lokalgrupp på nätet - sidorna kan inte ens visas. Men här kan du läsa om Miljöpartiets politik.   

Så sökte jag på centerpartiet skarpnäck:



Kristdemokraterna
i Skarpnäck har en blogg där det är tomt under fliken Om oss. Men Indianparken vet i alla fall att deras gruppledare Jonathan Lindgren samlar på Star Wars-figurer. KD tycker att nedskräpningen i stadsdelen är en styggelse och polisanmälde därför i april 2010 Vänsterpartiet i Skarpnäck för olaga affischering. De gör också en tydlig koppling mellan klotter och otrygghet, och lösningen är enligt Kristdemokraterna i Skarpnäck att ”klottret ska bort inom 24 timmar, även i söderort”.
Inte heller Kristdemokraterna får någon länk. 


Moderaterna har en lokal sajt. Under Vår politik är detta vad som presenteras:

Alliansen i Skarpnäck satsar på ungdomar
2009 öppnade vi i Alliansen en ny fritidsgård, ”Bagisgården” – i Bagarmossen – tillsammans med Stockholmshem.
2008 öppnade vi Streetplazan – en skatepark på Skarpnäcksfältet. 

Nog har Moderaterna åstadkommit betydligt mer än så, i synnerhet när det gäller neddragningar av offentligt finansierade verksamheter för t ex barn och äldre, men sånt nämner de inte det på sin lokala sajt. 

Du som vill veta mer om Moderaternas och alla de andra partiernas politik och beslut under den senaste mandatperioden:
begrunda handlingar och protokoll från stadsdelsnämndens möten.


Kommentarer
Postat av: Klara

Va skönt att du är tillbaka :) Tack för allt bra info om H-höjden!

/Klara

2010-09-18 @ 13:07:19
URL: http://www.klarakazmi.com
Postat av: kaffepulver

Välkommen tillbaka! Äntligen!

Apropå nolltolerans mot klotter och KDs koppling till otrygghet ... För några år sedan - kan mycket väl ha varit under S-styre, införde SL ett särskilt telefonnummer dit man skulle ringa om man kände sig otrygg i trafiken. Detta var under en tid då debatten om såväl graffiti som tiggare i T-banan var som mest högljudd. Hur som helst, en dag när min 70+ mamma klev på bussen, möttes hon (och andra passagerare) av en otrevlig chaufför som betedde sig illa och bland annat rivstartade så snabbt att min mamma (och kanske någon annan - minns ej) föll till golvet. Folk var upprörda men chauffören oberörd. När hon kom hem ringde hon det där "otrygghets numret" för att berätta om vad som hänt. "Tyvärr," sade man i andra änden av telefonen, "det är inte DEN sortens otrygghet det här numret är till för." ...

2010-09-18 @ 17:13:01
URL: http://kaffepulver.blogg.se/
Postat av: Indianparken - Anna

Klara: Tack!

Kaffepulver: Man upphör aldrig att förvånas. Jag såg för några veckor sedan en gul telefon på Hötorgets perrong. Den skulle man ringa i om man kände sig otrygg. Undrar just vad och vem som svarar. Känner du dig otrygg pga klotter tryck 1, känner du dig otrygg pga våldsamheter tryck # och gå hem utan att passera gå.

2010-09-18 @ 20:00:54
URL: http://indianparken.blogg.se/
Postat av: Britta

Å, härligt, välkommen tillbaka! Hade nästan gett upp hoppet. Och nu måste jag få veta: vad tycker Indianparken om upprustningen av Indianparken? Sist jag passerade såg där ut som en byggarbetsplats. Men kanske det blir bra? Vad tror Indianparken?

2010-10-17 @ 17:23:50
Postat av: Indianparken

Britta!

Tack! Jag vet att en blogg fordrar ett annat tempo än det jag håller, men det är ju så skönt att inte behöva känna stress också. Sen jag kom på banan igen efter krocken har jag fått prioritera texter som bidrar till försörjningen, är ju frilansjournalist.. Men jag samlar på mig en massa om Hammarbyhöjden och fotograferar under mina promenader i hembygden. Rätt som det är kommer ett inlägg om just upprustningen av Indianparken. På det stora hela tror jag att det blir bra!

2010-10-18 @ 10:40:15
URL: http://indianparken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0